MAMPUKAH KU ULANG KEMBALI DETIK INDAH ITU?

Wednesday, July 22, 2009

Alunan lagu Sonata Musim Salju kian kedengaran, namun aku masih bingung akan apa yang perlu ku tulis di atas kertas ini. Ujian refleksi?? Ah.... berat sungguh bagiku. Entah mengapa, masuk kali ini sudah tiga kali cikgu meminta kami berbuat demikian namun, aku gagal memberikan yang terbaik.walau apapun, aku teringat kata-kata kak Madihah........ ”kita tidak boleh berputus asa.” jangan sesekali berputus asa. Mata pen aku menari-nari di atas kertas. Namun, kelihatan dua baris ayat yang telah kucoretkan. Kulihat sahabat lain kusyuk menulis seperti ada sesuatu yang menarik perhatian mereka. Oh ya.. aku teringat akan novel yang ditayangkan sebentar tadi, Konserto Terakhir, novel wajib bagi Tingkatan 5. ketika cikgu Mohamad memberitahu bahawa ’movie’ novel tersebut mengambil masa satu jam setengah , hatiku mula gundah. Mengapa begitu lama?? Aku gelisah, adakah mataku boleh bertahan hingga jam 10.20 malam. Erm.. tiupan angin kipas yang begitu memedihkn mata membuatkan aku seperti ayam berak kapur. Pinggangku mulai sengal-sengal. Ku lihat kawan-kawanku enak melayani perasaan masing-masing, sesekali terburai juga gelak mereka.
teruskan perjuangan kalian..segalanya pasti menjadi memori

Masa terus berjalan, mataku acap kali melihat jam digital yang terpapar di sudut paparan. Sudah separuh jalan novel ini berlalu. Plot-plot yang penting dilakonkan dengan baik sekali. Uniknya paparan ini kerana lakonannya diiringi dengan lagu-lagu yang mampu menggalaukan hati. Manakan tidak, sesekali kedengaran bisikan piano berlagu hiba, Mohabbatien!! Cerita cinta yang penuh duka!! Sama seperti Hilmi dalam novel ini. Namun apa yang menjadi persoalanku bagaimanakah persiapan atau gerak kerja pementasan ini dilakukan pada 6.5.2001. ya, tahun 2001 tiada lagi pendrive mahupun laptop. Kalau adapun golongan tertentu sahaja yang ,memilikinya. Maksudku tiada lagi kemudahan atau ”gadjet” seperti yang kami miliki pada hari ini. Hal ini menjadikan tanda tanya kepadaku. Kadangkala aku terfikir, selama ini cikgu memberikan tugas kepada kami tetapi kami tidak penah terfikir untuk membuat persiapan dan persembahan yang begitu rapi walaupun keadaan kami begitu selesa ketika ini. Kadangkala tidak ada langsung persiapan yang kami buat. Sekadar melepaskan batuk di tangga. Baru kini ku tahu, mengapa cikgu kelihatan marah ketika kami memberikan ”output” yang bersahaja. Maafkan kami cikgu!!!
generasi yang akan meneruskan perjuanganmu..
Indah bukan kenangan ini buatmu cikgu...
Baru kini aku mengerti dan mengetahui susah senang cikgu. Lebih memeranjatkan lagi seramai 73 orang calon BM mendapat A pada SPM 2001 dan, angka itu begitu besar jika dibandingkan dengan calon tahun ini. Ketika aku melihat angka tersebut aku terfikir adakah aku mampu mengulang kembali sejarah tersebut. Mengulang kembali detik manis yang boleh kuhadiahkan kepada guru sukses cikgu Mohamad??? Jawapannya hanya pada aku. Biarlah hal itu menjadi rahsia buat diriku.

Kita bersama memijak onak duri di bumi tarbiyah...Buktikan kita semua adalah suksess...!!


Catatan_AfiQah
Sesi Refleksi Konserto Terakhir

PSS Maahad Ahmadi, 19 Julai 2009.

0 comments: