INDAHNYA PERSAHABATAN...

Wednesday, July 22, 2009

Tepat jam 7.20 malam, suara azan Maghrib berkumandang dan gemanya memenuhi setiap ceruk Bumi Tarbiyah ini, dan saat itu jugalah,kepalaku yang seakan-akan hendak ”meletup” ini kembali reda. Tenang hatiku mendengar laungan azan sebentar tadi. Entah mengapa, saat ini aku tidak henti-henti mengalirkan air mata. Jauh di dasar hati , aku seakan merasakan ada sesuatu yang bakal terjadi pada malam ini tetapi, aku buang perasan itu sejauh yang mungkin..”ah.. takde papelah.. malam ni ok punyalah” getusku sendirian. Usai solat maghrib, majlis bacaan yasin diadakan dan diteruskan dengan solat Isyak berjemaah. Pada malam itu, Kem Inspirasi Serikandi Suksess diteruskan lagi. Slot pada malam itu merupakan slot muhasabah. Slot tersebut dikendalikan oleh Penolong Pengarah Program, Nurzaleha bt. Ab Talib dan dibantu oleh Siti Nur Syuhaida. Pada awalnya aku seakan-akan merasakan bahawa matlamat yang ingin kami sampaikan seakan-akan tidak mencapai matlamat kami inginkan sebenarnya. Tetapi aku tetap meneruskan tugasan yang telah diamanahkan kepadaku dengan sebaik mungkin. Aku lihat keadaan di maktabah begitu huru-hara. Perdebatan yang yang hangat sedang berlaku antara fasilitator dan peserta-peserta yang sanggup berkorban demi sahabat-sahabatnya. Aku hanya sekadar melihat adegan yang berlaku. Begitu lantang peserta tersebut mengeluarkan hujah mereka sehingga aku lihat kakak fasilitator tadi terdiam seketika mendengar dalil-dalil dan alasan mereka. Setelah selesai perdebatan itu di PSS, semua peserta diminta berada semula di Dewan Ibnu Sina . Zaleha meluahkan perasaan sedihnya terhadap rakan-rakan kami yang menjadi peserta. Seakan-akan mereka menyalahkan kami seratus peratus atas perkara yang terjadi pada malam itu. Maka, saat itulah berlaku satu babak yang tidak termasuk dalam tentatif program KISS. Babak yang mengkagetkan diriku, kerana semua rakanku mengejar Zaleha dan memeluknya beramai-ramai. Entah kenapa, aku terasa sebak saat itu, lalu aku pun dengan lantangnya menjerit di atas pentas..”ala, kau orang sayang kat Leha je kan, aku.. kau tak sayang pun..” dan tidak semena-mena rakan-rakanku terus menerjah ke arahku dan para fasilitator yang lain. Kami berpelukan dan saat itu, Ya Allah, hanya Allah yang tahu. Betapa sebak dan sedihnya saat itu. Kami menangis dan saat itu aku terkenangkan betapa indah ukhwah yang tersemai antara kami. Aku terkenangkan bagaimanalah agaknya keadaan kami yang akan terpisah selepas SPM nanti?
saat ini kita cipta memori sebanyak mungkin..
Masing-masing mempunyai matlamat yang harus dicapai tetapi tidakkah kalian merasakan bahawa ukhwah yang tersemai antara kita ini merupakan suatu anugerah Tuhan yang begitu indah di Bumi Tarbiyah ini, wahai sahabatku?? Entahlah, tidak sanggup rasanya diri ini melepaskan kawan-kawan, sahabat-sahabat, yang kuanggap seperti saudaraku sendiri pergi.
persahabatan ini sungguh indah bukan?
Tetapi, apakan dayaku, meskipun kau tiada di mata jadikanlah setiap perkara yang kita lakukan di Bumi Tarbiyah ini menjadi satu kenangan terindah dalam hidup kita. Malam itu, berakhir dengan nyanyian lagu tema iaitu ’Kau sahabat, kawan dan teman’. Setibanya aku di dorm, aku terus berbaring di atas tilam empukku dan masih lagi terbayang peristiwa yang berlaku sebentar tadi. Tanpa ku sedari, air mataku mengalir membasahi pipi. Terkenang saat indah bersama-sama teman-teman. Ya Allah janganlah kau tarik keindahan ukhwah ini.
kenangan suksess bersama sahabat..
Ya Allah, sesungguhnya inilah memori yang tidak akan aku perolehi di mana-mana dan aku berharap agar ukhwah ini terus tersemai kukuh dalam diri kami walaupun kita bakal terpisah beribu batu jauhnya, membelah samudera yang luas dan merentasi benua yang tiada sempadan . Amin...

Catatan_ELLiz

0 comments: