SATU PERTEMUAN,SEBUAH PERJUANGAN

Wednesday, July 22, 2009

“Cerita darah
Cerita darjat
Birunya darah
Pongahnya darjat
Cerita lagu dan irama
Lagu jasad tegar
Irama nurani sunyi
Cerita cinta
Cerita luka
Cerita konserto terakhir
Sebuah intermeso terakhir di pentas hidup..”

Alunan gemersing suara latar kedengaran di cuping telingaku. Jam di tanganku tepat menunjukkan 9.00 malam. Wah, sepatutnya di saat ini aku dalam ’nyawa-nyawa ikan” tetapi aku ada kelas bahasa melayu bersama-sama guru sukses, cikgu Mohamad. Tepat pukul 9.00 malam, cikgu telah menayangkan sebuah video yang tajuknya cukup indah bunyinya iaitu ”Konserto Terakhir”. Lampu di syiling PSS dipadamkan. Kelihatan warna biru skrin di hadapanku dan kedengaran audio irama ”Mohabbatein” video sedang beralun. Rakan-rakanku serius memberikan 100% perhatian untuk menikmati video hasil ”buah tangan” guru sukses tahun 2001 tersebut. Ada yang kusyuk berbicara sesama sendiri, ada yang sedang membuka makanan dan ada juga yang sedang asyik memberikan perhatian. Video dimulakan dengan iringan lagu suara latar.
usah tangisi perpisahan kita suatu hari nanti...
Hatiku berdebar-debar. Tidak sabar rasanya ingin mengetahui apa yang tersirat di dalam drama pentas ini. Persembahan abang-abang Maahad dan Tahfiz cukup mencuit hatiku. Ada babak sedih, ada juga babak yang mencuit hati, ada juga babak yang mencemaskan hatiku. Namun persembahan daripada pelajar-pelajar SPM 2001 cukup membuat diriku begitu kagum dengan kesungguhan mereka. Melihat peralatan, perhiasan, pelakon dan juga persiapan berlakon, ternyata penampilan mereka cukup hebat. Wah, mengalahkan pelakon sebenar, getus hatiku. Aku begitu tertarik dengan kemampuan pelajar SPM 2001 yang telah berjaya dalam usaha mementaskan novel ini . Kuharapkan semangat ini akan terus lahir daripada generasi yang lalu, hari ini dan sehingga generasi akan datang. Wahai sahabat-sahabatku sekalian, ayuhlah bangun untuk memartabatkan balik nama Maahad Ahmadi ini yang mana telah lama ditelan arus globalisasi. Marilah kita mengambil semangat yang ada dan kita teruskan jihad kita dalam medan ilmu dan lapangan dakwah melalui kemajuan media hari ini.
Melihat video yang dirakamkan oleh guru sukses membuat diriku kian menghormati beliau. Hebat, suksess, mantap, tahniah. Ingin aku laungkan buatmu guru.

perjuanganmu,perjuangan kami juga...

Tiada guru yang mampu melahirkan seorang peguam, pensyarah dan doktor. Dengan gurulah, terlahirnya pahlawan dan serikandi suksess.!! Ya Allah, kau berikanlah kesenangan dan kau murahkanlah rezekinya serta panjangkanlah umurnya. Semoga apa-apa yang dilaluinya sentiasa di dalam redha-Mu. Begitu mantap sekali persembahan yang dilakukan oleh para pelajar SPM 2001. Dengan kehebatan usaha mereka, akhirnya daripada 132 calon pada tahun itu, seramai 73 orang mendapat A subjek Bahasa Melayu. Masya-Allah, alhamdulillah syukur pada Ilahi kerana memberikan anugerah yang amat indah. Semoga SPM 2009 tahun ini akan dapat meningkatkan prestasi sekolah dari tahun ke tahun.
Pementasan novel Konserto Terakhir begitu banyak memberi pengajaran dan nilai murni buat diriku. Karya tersohor Abdullah Hussain ini juga menyedarkan aku bahawa ”setiap kejayaan memerlukan pengorbanan”, biar pun terpaksa menerima cacian atau makian daripada orang sekeliling. Begitulah juga nasib yang dihadapi oleh aku dan sahabat yang lain. Wahai sahabatku, biar pun terdapat seribu satu dugaan yang kita hadapi, kumohon agar kalian semua redha dan tabah menghadapinya.

sesungguhnya,pertemuan ini sungguh bermakna...

Semoga dengan ketabahan ini, akan memberikan kejayaan pada kita kelak. Duhai sahabat sekalian, dalam melangkah perjalanan yang berliku terdapat pelbagai banyak dugaan yang akan kita hadapi, namun berbekalkan lautan kesabaran kita harus bersedia menghadapinya. InsyaAllah sahabatku, kejayaan pasti di dalam genggaman kita semua. Amin..Semoga ukhuwah yang terjalin ini senantiasa di bawah naungan Ilahi. Ya Allah ya Tuhanku, kau semaikanlah benih kemanisan ukhuwah mahabbah berserta keimanan. Amin..
Semoga video yang kita tontoni sebentar tadi berupaya memberikan seribu satu erti kepada kita semua supaya kita lebih tabah, lebih yakin untuk mengorak langkah kehadapan mencipta sejarah masa hadapan yang akan dikenang oleh adik-adik kita di bumi tarbiyah. Ambilah pengajaran daripada apa-apa yang telah dilakukan oleh Hilmi. Usahlah kalian menoleh ke belakang, sebaliknya hadapilah kehidupan ini dengan penuh yakin dan optimis. Sahabat.. kita sudah sampai di tangga yang hampir di atas, jadi usahlah kita tersungkur lagi. Marilah kita sambut tangan masing-masing melangkah bersama-sama kemanisan kejayaan yang diredhai oleh Allah.
Kisah Hilmi patutlah kita sematkan di dalam hati dan semoga menjadi satu kenangan indah dalam hidup ini. Jika ada antara kita yang terjatuh, maka bangunlah dan ambillah satu daripada 999,999 kenangan itu tadi supaya hal itu bisa membangkitkan memori indah kenangan kita bersama. Kepada Shahirah, Jannah dan Fatin maafkan diri ini andai ada kesalahan dalam persahabatan yang terbina. Semoga keyakinan dirimu semua seteguh pegangan hidup Hilmi Dato’ Johari, lewat karya Konserto terakhir. Sukses!!!

persahabatan kita akan berkekalan..percayalah!


Catatan _ Ahlina
Sesi Refleksi Konserto Terakhir
19 Julai 2009, PSS Bumi Tarbiyah.

0 comments: