MENCARI C.I.N.T.A.

Monday, April 20, 2009


Program Latihan Fasilitator Sukses

Teman-teman fasilitator sukses...masih kau ingat AYAT-AYAT CINTA yang kualunkan pada malam pertama kita berhimpun di Dewan Camar Sejati di Saujana Asahan Resort. Masih ingat? Apa CINTA yang kau inginkan? Apakah harapan yang kalian inginkan daripada Program latihan fasilitator sukses ini? Mengapa kalian bersungguh-sungguh dan bermati-matian untuk menjayakan program latihan fasi yang julung-julung kali diadakan? Mengapa kita semua perlu berjaga hingga ke dinihari sedangkan rakan-rakan kalian sedang terlena dibuai mimpi indah di Bumi Tarbiyah!

Bersama sahabat-sahabat perjuangan


Teman-teman fasi sukses,
Program sebegini telah lama kutinggalkan sejak aku meninggalkan bumi tarbiyah pada tahun 2001. Kini aku kembali untuk memberikan yang terbaik untuk kalian semua. Kalian yang kuanggap seperti adik-adikku, mana mungkin segala potensi yang kalian miliki ingin kubiarkan sahaja sedangkan begitu ramai anak-anak remaja di luar sana yang menderita dibelenggu dengan keseronokan dunia yang bersifat sementara! Mengapa aku perlu keluar daripada ”zon keselesaan” yang kubina sendiri sedangkan masih ramai lagi anak-anak remaja di luar sana yang masih kehausan kasih sayang dan bimbingan! Mengapa aku perlu bersusah payah sedangkan aku telah menerima ”kekayaan” yang tidak terhingga dikurniakan kepada diriku! MENGAPA...MENGAPA...MENGAPA?

Teman-teman fasi...
Kini kau mula sedar mengapa kita perlu berjuang di medan kita...medan sukses untuk generasi alaf baru di bumi tarbiyah khususnya dan generasi muda pemimpin masa hadapan di tanah tumpah tanah air ini! Aku sekali-kali tidak melihat kehebatan IQ kalian walau pun aku sedar, budaya kehidupan masyarakat hari ini amat memberatkan kehebatan IQ, tetapi kajian pakar-pakar psikologi kejayaan telah berjaya membuktikan bahawa untuk jangka masa panjang kehebatan EQ dan SQ seseoranglah yang membolehkan seseorang itu menghadapi kegetiran dan kepayahan hidup...seperti AKU dan segelintir daripada kalian!

Kegembiraan jelas terpancar


Teman-teman fasi...
Kini kau sudah mengerti, mengapa kita perlu memiliki IQ, EQ dan SQ secara seimbang. Adakah kehebatan IQ semata-mata sudah cukup boleh memberikan kematangan berfikir dan ketahanan diri menghadapi celaan, umpatan dan kejian orang? Adakah IQ Aku mampu memberikan kekuatan kepada diri ini, bertahan untuk satu tempoh yang cukup panjang di bumi tarbiyah ini (1995-2009)! Mampukah kalian memikirkannya?

Teman-teman fesi yang suksess...



Indahnya pertemuan bersama kalian..

Fesi Suksess...


Teman-teman fasi..
Program bukan sekadar program, dan memprogram peserta-peserta sahaja, diri kita juga turut diprogramkan oleh objektif-objektif program yang telah kita susun bersama-sama. Kesanggupan kalian menghadapi tekanan dan kekangan masa dalam menjayakan setiap slot program, amat kukagumi. Kalian telah banyak belajar tentang konsep berdikari, bekerjasama, jujur dengan diri sendiri, proaktif melaksanakan tugas, prihatin terhadap kesulitan yang dihadapi oleh peserta dan yang penting kalian tidak melupakan tanggungjawab kalian terhadap Maha Pencipta! Moga jasa kalian akan dibalasi oleh Allah swt. Ku doakan kalian sukses dalam SPM 2009! Bertemu kita di ProgramSuccess Training Leadership (STiL) pada semeseter 2! SENYUM SUKSES! SIAPA SUKSES?

Catatan Perkongsian Pengalaman
Penasihat Sukses
Saujana Asahan, Gunung Ledang.
12 April 2009.

0 comments: