Fasilitator + Trainer = ?????

Monday, September 20, 2010

Kali ini, saya selesa membincangkan perkara yang merunsingkan bagi sesetengah daripada kita.. adakah dia fasilitator atau Trainer? Di dalam pandangan definisi fasilitator adalah:-

"An individual who enables groups and organizations to work more effectively; to collaborate and achieve synergy. She or he is a 'content neutral' party who by not taking sides or expressing or advocating a point of view during the meeting, can advocate for fair, open, and inclusive procedures to accomplish the group's work" - Doyle

"One who contributes structure and process to interactions so groups are able to function effectively and make high-quality decisions. A helper and enabler whose goal is to support others as they achieve exceptional performance" - Bens

"The facilitator's job is to support everyone to do their best thinking and practice. To do this, the facilitator encourages full participation, promotes mutual understanding and cultivates shared responsibility. By supporting everyone to do their best thinking, a facilitator enables group members to search for inclusive solutions and build sustainable agreements" - Kaner

Ini adalah sebahagian definisi ‘fasilitator’.. Pastinya kita mudah untuk memahaminya..(kecuali bagi mereka yang tak mahu memahaminya) Sejak zaman sekolah lagi, sesetengah daripada kita kenal siapa fasilitator.. Tetapi, tak ramai daripada kita yang tahu apa peranan mereka di dalam setiap program di lakukan. Ketika kita sekolah hinggalah di zaman universiti mahupun zaman pekerjaan.

Setiap kali ada program, pasti akan ada ‘fasilitator’ ini.. Seorang mahasiswa pernah bertanya kepada saya..(ketika di sebuah program MPP). ‘Kenapa ada orang panggil fasilitator? Tak sama ke dengan Trainer?’.

Jawab saya mudah, ‘Boleh awak tukarkan perkataan itu kepada bahasa melayu tak? Bahasa jiwa bangsa’ (sengaja saya bergurau dengannya). Katanya pula, ‘Fasilitator itu pemudah cara dan Trainer itu Jurulatih’. (saya tersenyum sendirian)..

Jadi awak dah boleh memahami sedikit perbezaan antara mereka?. Jawab pelajar terbabit, ‘Ya, boleh faham..Tetapi saya lebih suka kalau lebih faham’..(kami berdua tergelak).

Adik pernah menjadi ‘fasilitator’ di Minggu Orientasi Pelajar? Atau mungkin nama sedap sikit, Minggu Haluan Pelajar ke? Atau Ta’aruf Week?. Jawabnya ringkas, mestilah pernah. Saya minat ‘join2’ program ni =)

Soal saya semula, jadi adik pernahlah buat Aktiviti Dalam Kumpulan?. Jawabnya, LDK ke?. Jawab saya semula, bukan LDK tapi ADK. Mahasiswa itu semakin runsing. Soal saya semula, ‘sebentar tadi adik dah boleh faham asas fasilitator dan pemudah cara. Kan?’

Sambung saya lagi, ‘sekarang apa bezanya Aktiviti dan Latihan?’

Jawabnya, ‘Ntah lah’. ‘Bagi saya sama sahaja. Sekadar berbeza perkataan sahaja.’

(terfikir sejenak).. Jika semua mahasiswa pernah menjadi fasilitator, tetapi sukar membezakan peranan antara pemudah cara dan trainer, antara ADK dan LDK, bagaimana mereka menjalani ‘Kursus Faslitator’ di Universiti? atau Akademi Fasilitator? Sekadar tangkap muat atau merujuk pada mereka yang ahli di bidangnya?.. Wallahu’alam...

Berbalik kepada topik asal, secara ringkasnya fasilitator itu sebagai orang tengah atau pemudah cara antara pihak A dan B. Contoh mudah di sekolah, pihak A adalah kaunselor dan B adalah pelajar biasa. Jika di universiti, Pihak A adalah pentadbir IPT (HEP) dan Pihak B adalah pelajar baru (freshie).. Saya bertanya semula, jika adik bertanya ciri-ciri fasilitator, saya cadangkan buat sahaja Kursus Asas Fasilitator. (kami berdua tergelak)..

‘Trainer pula?’ (katanya lagi)..

Jawab saya, ‘Tadi adik beritahu Trainer tu Jurulatih, kan? Sekarang saya soal semula, Apakah tugas juruukur? Jurulukis? Jururawat? Jurutera? Dan banyak lagi juru-juru (hehe).. Jawabnya, ‘juruukur itu mestilah mengukur sesuatu, seperti mengukur jalan yang baru hendak di buat. Jurulukis itu perlu melukis pelan rancangan dan berkaitan. Jururawat itu pastinya merawat orang yang memerlukan dan jurutera juga membuat dan memperbetulkan masalah enjin, mesin dan sebagainya.

Kata saya pula, ‘Jurulatih?’. Jawabnya mudah, ‘Jurulatih, melatih seseorang’.

Jawab saya panjang, ‘Jadi awak sudah faham peranan fasilitator dan trainer?.’ Kerana itu, jika di zaman sekolah atau universiti kita di didik sebagai fasilitator, bukan trainer. Kerana Trainer itu merangkumi bidang yang luas (jika istilah di dalam bidang sumber manusia).. Trainer ada bidang pengkhususan tertentu.

Di dalam sektor pekerjaan pula, ada Training Officer atau Training Executive.. Belum pernah ada Fasilitator Officer... (hahahaha, kami berdua tergelak).. Kerana Training Officer akan merancang, melaksana dan menganalisis ‘Training’ yang sesuai di jalankan syarikat. Dan PMSB juga membuat program untuk bakal-bakal Trainers.

Kerana itu, ada beza program Asas Fasilitator dan Training on Trainers.

Jika adik ingin membuat kursus asas fasilitator, ianya tidak lari dari topik definisi di atas. Tetapi, berbeza dengan Training on Trainers, di mana adik akan di tanya adik ingin pengkhususan di bidang apa? Trainers bidang Motivasi? Trainers bidang ICT? Trainers bidang ‘Training Outdoor’? Trainers bidang ‘Penulisan’? dan pelbagai lagi.

Mahasiswa itu bertanya lagi pada saya, ‘jika kami mahu laksanakan program Training on Trainers kepada mahasiswa tetapi fokus kepada Pendakwah boleh ke?’. Soal saya balik, ‘Awak faham tak siapa pendakwah itu?’. Apakah seorang fasilitator itu tidak berdakwah? Trainers itu tidak berdakwah? Motivator itu tidak berdakwah?. (Dia terdiam)..

Sambung saya lagi, tugas dakwah adalah tugas kita semua. Membezakan saya dengan ustaz, saya di bidang saya dan ustaz di bidang ustaz. Bagaimana cara berdakwah itu yang membezakan kerana manusia ini di cipta berbeza-beza. Pastinya perlu pendekatan berbeza juga. Asalkan ‘Matlamat’ masih sama.

‘Biar jalan kita berbeza, asalkan matlamat kita sama...Itu lebih baik.. daripada jalan kita sama, tetapi Matlamat kita berbeza..Sangat bahaya’

(dia mula berteka-teki dengan kiasan saya)...Kata saya, ‘saya akan jelaskan apabila keperluannya tiba nanti’..

Berbalik kepada topik asal, ‘Jika adik ingin program yang mengkhusus kepada pendakwah, mengapa tidak menjemput para ustaz sahaja?. Saya rasa itu mungkin sesuai...

Jawabnya, ‘bukan tidak mahu, tetapi kerap kali program kami dengan para ustaz’. Cuma, inginkan kelainan pada program akan datang..

Jawab saya, kelainan apa?

Katanya, kelaianan dari segi aktiviti.. Saya di fahamkan staff EQ Sutra mempunyai latar belakang yang berbeza. Ada sumber manusia, kaunseling, psikologi, engineering, business, agama, accounting, architecture, pembangunan manusia dan sebagainya. Betul ker?

Kata saya semula, awak ni lari topik sedikit.. (kami tergelak, haha)... Sambung saya lagi, Jika awak inginkan kelainan, EQ Sutra memfokuskan modul latihan yang mengkaji tingkah laku manusia dan mengolah ‘neutralkan’ situasi dengan kaunseling. Atau mudah faham ilmu psikologi dan kaunseling. Setiap kajian modul di bina mengikut apa keperluan para peserta. Sangat berbeza seperti adik membuat modul di program orientasi semasa di universiti.

Baiklah dik, saya rasa adik sudah memahami ‘Fasilitatpr dan Trainer’. InshaAllah, jika berkesempatan, kita berbual panjang mengenai ‘Peranan’ adik sebagai AJK MPP dengan TOT yang boleh kita laksanankan...

Wasalam...

Sama-Sama Fikir | Manusia itu di cipta berbeza-beza, keperluannya berbeza-beza, minatnya juga berbeza, keinginannya juga berbeza, pemikirannya juga berbeza, personalitinya juga berbeza, apatah lagi sayangnya antara manusia juga berbeza, tetapi mereka masih boleh di satukan... Hanya dengan Islam ^_^’

0 comments: