SEJUTA HARAPAN,SEGUNUNG IMPIAN

Tuesday, September 29, 2009

“Assalamualaikum warahmatullah..”bergema di seluruh pelusuk dewan kemerduan suara imam memberi salam..Tepat jam 9.45 malam,tamatlah solat terawikh secara berjemah di Dewan Ibnu Sina,Bumi Tarbiyah..Hatiku sebak tatkala mengenangkan inilah solat terawikh terakhir bagi Ramadhan 2009 di Bumi Tarbiyah..Kerisauan sekali-sekala menjengah sudut hatiku.Apakah aku masih bisa merasakan barakah Ramadhan depan?Atau apa mungkin inilah karamah Ramadhan yang terakhir bagiku..Ku serahkan semua pada Yang Maha Satu..Aku hanya mamu berdoa kepada Illahi agar aku masih bisa dipertemukan dengan Ramadhan-Ramadhan yang akan datang dan aku juga berdoa agar aku dipertemukan dengan malam yang lebih mulia dari 1000 bulan,LailatulQadar..Agar aku bisa menjadi ummah harapan Rasulullah dalam tugasku menyebarkan dakwah islamiah..Agar aku bisa menjadi hamba-Nya yang mampu menjalankan amanah diri..Suara Ustaz TaufiQ memberi pengumuman mematikan lamunanku.. “Perhatian kepada pelajar muslimat,anda dikehendaki tunggu sebentar di dewan kerana ada program bersama Ckg.Mohamad”Riuh-rendah sebentar ruang tengah dewan Ibnu Sina mendengar rungutan dari pihak muslimat yang tidak berpuas hati dengan arahan yang dikeluarkan ..Pada asalnya,aku juga tidak bersemangat untuk mengikuti program untuk kali kedua bagi pihak pelajar muslimat…Tetapi aku tetap menggagahkan diri mengikuti program ini.. ‘Manalah tahu,kot-kot ada video baru ke..’getus hatiku….Aku bersama-sama teman-teman lain mengambil posisi yang agak selesa..Tiba-tiba berlakulah satu drama yang tidak formal dibelakangku..Tersentuh hatiku melihat linangan airmata temanku,Faiz Nur Fatin..Aku cuba bertanya kepadanya..Sambil tersedu-sedu,temanku bercerita bahawa sesungguhnya dia merasa sedih yang amat sangat atas beberapa hal yang menimpa dirinya..Aku memberikan kata-kata semangat kepadanya yang ku lihat tidak putus-putus airmatanya mengalir..Dan aku berharap,agar kau semat kata-kataku sebentar tadi di sudut jiwamu,teman!Suka duka 2009 ni banyak mengajar aku erti kehidupan,erti teman-teman,dan paling berharga dalam kenangan 2009 ku adalah kasih-sayang teman-teman.!


Tanpa berlengah lagi,Ckgu Mohamad meneruskan slotnya pada malam ini..Slot malam ini dimulakan dengan zikir Asmaul-Husna bagi mencari keberkatan-Nya!Dan diteruskan dengan nyanyian lagu ‘Demi Matahari’..Walaupun aku masih lagi bertelekung tetapi itu semua tidak sedikitpun melunturkan semangatku menyanyikan alunan nasyid ini…Guru sukses memulakan slot ini dnegan video-video klip yang menarik..Slot malam ini merupakan unsur-unsur kerohanian yang ingin diterapkan oleh guru suksess dalam diri pelajar generasi pemangkin ummah dimana guru suksess menunjukkan kebesaran dan keagungan Yang Maha Berkuasa!Guru suksess juga mengadakan slot pada malam ini untuk mendedahkan kepada pelajar tentang anugerah-anugerah yang dikurniakan Yang Maha Satu kepada hamba-hambanya!Aku terpana seketika walaupun ini buat yang kali keduanya aku mendengar tazkirah ini,tetap jauh disudut hati ini kagum dan tersentuh dengan paparan-paparan video yang banyak menunjukkan bukti-bukti keagungan Tuhan! Entah mengapa,hatiku sebak dengan kata-kata guru suksess sebentar tadi..Rupa-rupanya,kehidupan guru suksess yang ku kagumi selama ini bermula dengan kekecewaan,kesedihan dan pengorbanan..Ditinggalkan ibu tercinta pada usia yang amat muda tidak sedikit pun melunturkan semangat beliau meneruskan kehidupan mencapai impian..Rupa-rupanya kejayaan yang dikecapi selama ini bersulamkan titik-titik kekecewaan masa lalu!Cikgu masih utuh berdiri walaupun tanpa kehadiran insan tersayang disisi..masih gagah meneruskan sisa-sisa kehidupan dan dengan penuh keazaman kau akan tebus semua kekecewaan lalu!Dan berdirilah kau pada hari ini,seorang yang berjaya!Aku terpana dan kagum dengan keazaman yang tinggi terpahat dalam diri kau..Tidak bisa aku bayangkan keadaanku jika aku berada ditempat kau.Tidak bisa aku bayangkan keadaanku jika aku ditempat kau…Aku yang masih mempunyai ibu ini tidak menghargai pengorbanan ibuku..!Ah,aku sedar khilaf diri ini!Oh Tuhan,panjangkanlah umur kedua ibu bapaku,Amin Ya Rabbal Alamin..!


Kaget,kagum,terkesima dengan keindahan pemandangan bumi-bumi yang diciptakan Maha Kuasa!Tercabar juga aku melihatkan kemajuan teknologi pengangkutan Negara Jepun yang maha fungsi kenderaan tersebut hampir sama dengan fungsi LRT di Negara kita!Mempunyai 2 tingkat dan bergerak sejauh 250 km dalam masa sejam..Ahh,di Malaysia pula,yang ada hanyalah bas ekspress 2 tingkat..Sudah banyak jauh ketinggalan juga Negara kita ini,monologku sendirian…Bila lagi Negara ini mahu bangkit standing dengan teknologi Jepun?Ingatlah teman-teman,Negara kita masih memerlukan pemangkin pemimpin yang dapat menaikkan nama Negara dan kita adalah generasi iu..Jadi,bangkitlah wahai teman!Jangan biarkan mina kita hanya dikuasai dengan politik yang tak berkesudahan!Ingat,hany kita yang mampu mengubah nasib Negara kita.Teringatku dengan kata-kata Bill Gates, “The intelligent person who know to apply his intelligence can accomplish everything…” dan aku yakin,tiada apa yang mustahil untuk aku di muka bumi ini!Melihatkan Bill Gates yang kurang sempurna sifatnya itupun mampu menjadi jutawan,inikan pula aku yang dikurniakan Maha Berkuasa cukup sifat..Aku mampu melakukannya jika aku benar-benar yakin dengan janji Tuhan!Sesungguhnya,tahun 2009ini adalah tahun yang benar-benar berharga bagiku!Memberikan aku 1001 untuk aku simpan kemas di lipatan minda dan hatiku!Perjalananku masih panjang dan aku harus meneruskan perjuangan mencari kehidupan..Harapanku kepada teman-teman,janganlah kau lupakan kenangan dan kejayaan yang kita ukir bersama sepanjang perjalanan persahabatan ini…Tepat jam 11.30 malam,guru suksess memaparkan pula tentang anugerah kehidupan dan katnya lagi,slot akan tamat 10 minit lagi.Aku lihat,ramai yang sudah dibuai angina kipas Dewan Ibnu Sina..Lena sungguh..!Jauh disudut hatiku,aku bersyukur sempat dipertemukan dengan guru suksess yang banyak menunjukkan aku jalan kehidupan yang sebenar..yang banyak membantu sipa dri aku yang sebenar..!

Tepat jam 12 malam,guru suksess menamatkan slotnya pada malam ini..Banyak input-input yang aku dapat sepanjang slot malam ini dan menjadikan aku lebih bersemangat meneruskan hari-hari yang mendatang!Dan dengan semangat itulah aku mampu mencoretkan sedikit luahan hatiku pada pagi Ramadhan yang penuh karamah ini..Temanteman lain sudah lena dibuai mimpi…Padaku,sukar untuk melelapkan mata besarku ini..Entah mengapa,hatiku terlalu sebak untuk aku ungkapkan semuanya..Bumi Tarbiyah ini telah banyak mengajar aku!Segala-galanya di Bumi Tarbiyah yang barakah ini..Kepada guru suksess,iringilah setiap langkahku dengan doa-doamu agar aku bisa beroleh kejayaan sepertimu dan buatmu,sekalung budi ucapan terima kasih kerana sudi menjadi teman serta guru yang banyak membantuku mencari erti kehidupan di bumi ini!Sesungguhnya kita akan ditemukan lagi dengan izin-Nya,dan saat itu aku berjanji,kau pasti berbangga dengan kejayaanku..Sesungguhnya jua,2009 menjadi memori paling indah dalam hidupku!Suksess ya!



-Catatan student yang banyak kekurangan-
-3.00 pagi-
17/09/09
27 Ramadhan 1430 H

0 comments: