ANUGERAH KEHIDUPAN....satu catatan diari...

Tuesday, September 8, 2009


Apa yang ingin kutulis pada malam ini? Mataku masih lagi belum mengantuk dan hatiku masih lagi resah memikirkan sesuatu! Sesuatu..ya sesuatu yang bersarang di minda ini! Apa yang sedang kufikirkan sekarang ini? Mencari idea untuk menulis di blog yang kian mendapat perhatian ramai ini? Benarkah kehadiran blog sukses ini kian menjadi perhatian anak-anak remaja bumi adat perpatih dan generasi muda negara One Malaysia? Ya...demikianlah mindaku terus berputar..memikirkan kerelevanan kewujudan blog ini bagi tujuan mengisi kekosongan santapan jiwa anak-anak remaja yang kian tandus nilai luhur dan jati diri. Ayuh, teman-teman sukses One Malaysia kita berganding bahu, bertukar-tukar pandangan untuk memartabatkan imej anak muda di negara ini...

Teman-teman sukses yang budiman,

Malam ini ingin kukongsi sedikit pengalaman hidupku dengan kalian agar kalian semua mengerti betapa berharganya kehidupan kalian sebagai seorang anak remaja harapan ayah ibu , agama , bangsa dan negara. Tatkala aku seperti kalian pada usia remaja, aku juga menikmati saat-saat indah dan juga detik-detik kekecewaan dalam hidupku. Setelah aku berhijrah ke bumi adat perpatih ini selama 15 tahun berbakti di Maahad Ahamdi (1995-2001), SMA Dato Hj Mustafa (2002- Julai 2004), SMA Dato Klana Petra Maamor ( Ogos 2004 – Jan 2008) dan kembali ke bumi tarbiyah sejak Februari 2008 hingga kini, pengalaman hidup di berbagai-bagai tempat itu telah banyak mengajar diri ini mengenali dan menyelami kehidupan anak-anak remaja di kampung-kampung, tanah-tanah rancangan felda dan taman-taman perumahan di bandar yang dahagakan ilmu pengetahuan pengurusan diri dan matlamat kehidupan bertunjangkan ajaran agama! Anak-anak didikku...seringkali kita hidup seolah-olah tidak ada panduan, tidak ada bekalan, tidak ada impian yang kita inginkan dalam hidup ini! Mengapa hal yang sedemikian masih lagi berlaku pada abad ke-21 ini yang dikatakan zaman serba maju berasaskan teknologi 3G?

Anak-anak didikku yang budiman...bacalah selingkar kisah hidupku ini, agar kalian dapat manfaat dan mampu bangkit daripada lena yang panjang! Bacalah....Iqra..ANUGERAH KEHIDUPAN!

...Suatu ketika dahulu aku pernah gagal, aku pernah kecewa, aku pernah ”hopeless” terhadap kehidupan ku, lantaran ibuku pergi pada usia ku 16 tahun, dan hidup ayah sebagai penjaja kecil di tengah-tengah kota metropolitan Johor Bahru memang cukup mencabar. Keadaan ayah seorang diri hendak mengurus warung dari pagi hingga ke malam menyebabkan aku benar-benar rasa pasrah dengan takdir Tuhan. Tambahan , ketika itu aku hendak menghadapi SPM, dalam aliran sains tulen pula, benar-benar membuatkan diri ini amat tertekan dengan desakan kehidupan tatkala itu. Semua adik beradikku tatkala itu sedang belajar..siapa yang akan bantu ayah..sudah tentu diriku dan adik perempuanku yang ketika itu berada di tingkatan 2. Kakak sulung di UKM, sementara kakak kedua di Kanada. Abang pula bekerja di luar negara, tukang masak di atas kapal MISC. Dengan keadaan diri yang haru biru, keputusanku sudah dijangka aku gagal dalam SPM, memperoleh Gred 3. Aku tidak layak memohon mana-mana IPT. Alangkah hancur luluh perasaan ini tatkala itu, Tuhan sahaja yang tahu! Tak lama kemudian, ayahku mendirikan rumah tangga dengan emak baru, semasa aku tamat SPM. Aku redha dengan pilihan ayah, aku mengerti aku tidak mampu menjaga makan minum dan sakit ayah, walaupun kakak tidak begitu setuju. Namun, aku yang hari-hari bersama-sama ayah, bisa menerima takdir itu. Aku belajar menguruskan warung bermula jam 5.00 pagi hingga ke malam. Duniaku, rumahku, tempat belajarku..di warung itu...di tengah-tengah kesibukan Bus Station Johor Bahru-Singapura..lebih sedekad! Hal itu tidaklah membuatkan diriku bersedih..kerana selama ini aku tetap bahagia bersama-sama allahyarhamah ibuku, Saniah bte Abd. Hamid, sejak kecil hinggalah ia kembali menghadap Illahi pada usia yang muda, 46 tahun...kerna Kanser Payu Dara.

Teman-teman sukses yang kukasihi..


Ku ceritakan kisah ini untuk kalian bukan untuk meminta simpati , tetapi sekadar berkongsi kesedihan, kegembiraan, dan pengalaman hidup dengan kalian agar diri kalian bisa menghargai setiap detik kehidupan ini sewaktu bersama-sama dengan ibu ayah dan sesiapa sahaja yang kalian cintai! Setelah aku gagal dalam SPM, ke mana hendak kubawa diri ini? Akhirnya dengan keputusan tak seberapa itu, aku ditawarkan memasuki tingkatan 6 di sekolah ku, Maktab Sultan Abu Bakar. Namun aku hanya mampu bertahan untuk 6 bulan sahaja, tak mampu kutahan mengalir air mata kesedihan, melihat satu persatu teman-teman rapat yang sukses melangkah keluar ke IPT dan ke luar negara juga! Ohh..terasa benar hati bagai disiat-siat, terluka dan pedih tidak terkira. Akhirnya aku nekad, berhijrah! Dari sebuah sekolah menengah yang tersohor di Johor Bahru ku bawa diri ini ke sebuah sekolah yang tidak ternama di kampung ku, Batu Pahat..belajarlah aku di SMK Munshi Sulaiman, bersama-sama dengan batch pertama STPM sekolah itu, yang serba kekurangan! Tatkala itu, aku sebenarnya rasa amat bersalah dengan ayah, kerana apa? Kerana aku terpaksa meninggalkan ayah dan ibu baru serta adik perempuanku menguruskan warung! Tekadku, aku tidak mahu gagal kali kedua dalam hidupku. Aku harus membayar pengorbanan ayah dan ibu baruku..kerana mereka merelakan pemergianku, duduk seorang diri di sebuah rumah pusaka yang besar, belajar sendirian, masak sendirian, bekalan hidup hanya biasiswa yang kuperoleh. Pada ketika itu, bukan aku tidak sayangkan keluargaku..tetapi aku perlu bekerja keras dengan sepenuh jiwa ragaku, ”all out” untuk mencapai impian hidupku memasuki universiti..untuk mengubah hidupku pada masa hadapan. Namun aku sedar cabaran dan rintangan yang bakal akan kuhadapi di sekolah baru yang serba kekurangan ini. Aku cekalkan hati..mencari dan terus mencari guru-guru yang bersedia membimbing diri ini dengan cara yang terbaik demi cita-citaku. Alhamdulillah di sini aku memperoleh guru-guru yang bersedia membantu kami, tidak mengira masa cuti atau penat, mereka tetap datang membantu kami, pelajar-pelajar batch pertama STPM sekolah. Sehinggalah satu saat aku dipertemukan dengan seorang kaunselor praktikal UPM, seorang guru senior bernama Mohd. Yusof (moga dirimu sentiasa sihat hingga kini) yang memberikan diri ini bukan sekadar semangat tetapi kaedah yang betul menetapkan halatuju kehidupan. Aku bukan sahaja diajar cara studi yang betul menggunakan jadual belajar, malahan yang penting kaedah yang betul menetapkan sasaran STPM ku. Masih kuingat, diberikan satu sampul surat kepada ku, lantas kubertanya untuk apa? Katanya..”Mohamad, kau tuliskan impianmu di atas kertas itu result STPM yang kau inginkan, tulislah dengan suara hatimu keputusan yang kauinginkan..”. Ya aku inginkan 5 Prinsipal (sekurang-kurangnya 1A 2B 1C dan 1D) begitulah kataku. Kutuliskan lalu kumasukkan ke dalam sampul itu, lalu kutulis nama dan alamatku pada sampul itu. Katanya lagi..”Mohamad, cikgu akan hantar surat ini kembali kepada kamu, apabila result STPM keluar. Cikgu tak buka surat kamu. Tengok ya, sambil dia melekatkan surat dengan gam. Tiga bulan kemudian, result keluar, dan tak lama kemudian aku menerima surat yang kutulis itu untuk diriku. Tak teringat lagi tentang surat itu..lantas ku buka...alangkah terperanjat hatiku..apa yang kufikirkan, kubayangkan, kutuliskan..benar-benar menjadi kenyataan! Maha Suci Tuhan yang Maha Penyayang! Dan akhirnya aku berjaya melangkah ke menara gading!

Teman-teman sukses yang budiman...

Bukan mudah untuk bangkit daripada kegagalan..dan bukan mudah juga untuk menempa kejayaan..segala-galanya memerlukan pengorbanan, dan kadang-kadang pengorbanan itu bukan sekadar harta, tetapi juga perasaan, emosi, tanggungjawab diri kepada orang yang memerlukan...orang yang kita cintai! Demikianlah kehidupanku..justeru jika kalian melihat diriku boleh melelapkan mata di mana-mana sewaktu program di bumi tarbiyah mahupun di luar...itulah diriku selama ini, sejak aku remaja sepertimana ku sebutkan tadi..rumahku, makan minumku, kerja sekolahku di sebuah tempat bernama warung..di tengah-tengah kesibukan ibu kota..kekadang terjumpa guru-guru yang ingin pulang ke kampung menaiki bas ekspress, singgah sebentar di warungku untuk minum secawan kopi, berbicara seketika dengan diriku, memberi semangat dan etc. ”That’s why”... kekadang diri kalian melihat aku bisa mengajak kalian minum-minum sambil berbicara..seolah-olah macam teman lama berjumpa!

Teman-teman sukses yang diingati...

Sampai di sini, sesi refleksi kita pada bulan Ramadhan yang barakah ini. Mudah-mudahan teman-teman sukses yang sedang berjuang di medan peperiksaan PMR, SPM, STPM dan STAM, termasuk rakan-rakan IPT One Malaysia dan teman-teman di Mesir, Jordan dan Morocco pada tahun ini akan berjaya dengan cemerlang. Aku mendoakan kalian semua sukses dalam usaha mengejar impian hidup yang diberkati oleh Allah swt. Jumpa lagi di puncak kesuksesan...

Catatan Diari Kehidupan Guru Sukses
8 Sept. 2009.

0 comments: