SUKSESS HISTORY

Saturday, August 29, 2009

INTRODUKSI

Menulis kembali di blog ini merupakan suatu tugas yang kadang kala sukar, kadang kala menyeronokkan. Sukar..kerana harus memikirkan idea-idea yang boleh mengajak pembaca berfikir. Menyeronokkan..apabila ada komen-komen yang diluar jangkaan tentang kesan ”mendalam” tatkala membaca ayat demi ayat yang disusun oleh penulis. Justeru, persepsi ramai orang tentang kerja ”menulis” tidak penting, sudah ketinggalan zaman! Menulis..ya..tulislah apa-apa sahaja, asalkan bahan yang ditulis bisa mengajak manusia berfikir dan mengambil manfaat daripada maklumat yang mereka baca. Nasihat Guru Sukses kepada semua anak-anak didikku..mulalah belajar menulis di blog sukses, kerana medan ini adalah tempat terbaik untuk kita melatih minda berfikir dan menulis secara ilmiah, bertanggungjawab dan memberi ”impact” kepada khalayak yang lebih luas.. For One Malaysia.. For One Ummah!


SEJARAH KELAB REMAJA SUKSES...

Kutuliskan kembali kronologi ini untuk tatapan kalian, agar kalian bisa mengerti pandangan jauh daripada sebuah organisasi yang kecil di sekolah, namun bisa menerbos ke seluruh alam maya melalui medium ICT. Aku selalu meminta anak-anak didikku berfikir dan berjiwa besar walaupun tidak semua orang mengenali bumi tarbiyah! Maka pada Disember 2008, terhasillah percambahan pemikiran aku, sdr. Asri dan sdri. Fatin menyusun gerak kerja kelab ini agar kelab ini benar-benar mampu berfungsi hingga ke peringkat antarabangsa! Sengaja kupilih pelajar-pelajar yang memiliki pelbagai kepakaran, dari aspek ICT dan aktiviti outdoor, agar program-program yang disusun kelak benar-benar mewakili ”Jiwa Remaja” hari ini yang bersifat kontemporari. Bukan mudah juga ya, hendak memahami jiwa anak-anak remaja, dan menyusun modul yang bersesuaian dengan keperluan mereka. Namun, aku percaya dengan berbekalkan ilmu agama (mata pelajaran sanawi) yang mereka pelajari, di samping bekalan personaliti yang berkeyakinan, aku percaya ahli jawatankuasa yang dibentuk merupakan satu team baru yang ”unik” kerana tiada barisan BPP berada dalam team ini! Ini merupakan cabaran pertama yang harus mereka tempuh..keluar daripada anjakan paradigma lama, bahawa kepimpinan program-program hanya layak diterajui oleh BPP sahaja, sedangkan mereka juga berbakat! Mereka bersedia menyahut cabaran itu..maka lahirkan pelbagai Program Sukses....Aku amat berbangga dengan kalian, anak-anak didikku!


SUKSES ..Jenama Unggul Dikenali Ramai

Ramai juga yang bertanya..kenapa SUKSES dipilih sebagai jenama kelab ini. Aku juga pun telah lama berfikir, akan keperluan satu jenama kelab yang mudah dikenali oleh semua orang dan mudah di capai di peringkat antarabangsa. Maka kata ”SUKSES” kupilih, kerana dua sebab utama. Pertama, Sukses bermaksud kejayaan. Remaja mudah faham perkataan ”kejayaan” tetapi perkataan itu sudah biasa kedengaran. Justeru, apabila perkataan SUKSES dilaungkan pda setiap program, kedengarannya unik, indah dan membuatkan orang tersenyum sendiri! Yang menarik, sebutannya pendek! Mudah disebut juga. Sebab kedua, SUKSES dipilih kerana sifatnya yang ada nilai antarabangsa. Di peringkat dunia, SUKSES adalah diambil daripada perkataan Bahasa Inggeris iaitu SUCCESS. Justeru, MABBIM (Majlis Bahasa Indonesia, Brunei dan Malaysia) bersetuju menerima perkataan ini dalam korpus bahasa melayu. Justeru, di Indonesia perkataan ini lazim digunakan oleh masyarakat. Oleh itu, SUKSES dipilih agar nama ini mudah dicapai oleh seseorang di Google atau Yahoo Search! Lebih pantas, dan menjimatkan masa!

SUKSES KONTEMPORARI


Menjayakan program-progam Sukses sebenarnya merupakan satu cabaran yang cukup hebat buat team yang baru di Maahad Ahmadi kerana mereka terpaksa bermula dari ”zero”. Tiada sumber rujukan, tiada anduan kukuh untuk dijadikan landsan pengaturcaraan slot-slot program. Oleh hal yang demikian, ”kreativiti” minda semua team amat diperlukan agar sesuatu program dapat dijayakan dengan lebih berkesan. Kreativiti yang dijana oleh pemikiran anak-anak muda kelab ini sememangnya amat kukagumi kerana mereka cepat belajar dan bersedia untuk belajar, walaupun kadangkala slot program hampir sama, namun masih boleh dipelbagaikan metodologinya! Hebat, bukan? Sukses yea! Demikianlah kehebatan minda yang diberi oleh Allah swt kepada hambanya yang mahu berfikir, mengadakan program dan membantu orang lain mendapat manfaat daripada program baik di peringkat warga bumi tarbiyah, mahu pun pelajar-pelajar SMK jiran tetangga berdekatan. Apakah kreativiti yang mereka janakan, sudilah kalian terus membaca setiap perkongsian pengalaman yang ditulis oleh teman-teman Sukses anda.....

kEtika SukSeS kami...

0 comments: