SUKSES BERSAMA SISWA MENTOR DI SMASKP

Thursday, March 26, 2009

Pada 6-8 Februari 2009,seramai 16 orang fasilitator SUKSES dari Maahad Ahmadi DAN 8 orang mahasiswa dari Universiti Malaya telah berkampung di SMA Sains Kuala Pilah, Selaru untuk menjayakan Program Siswa Mentor ’09 buat julung kalinya. Alhamdulilah, program yang telah dirancang dari hujung tahun 2008 akhirnya terlaksana jua hasil kerjasama dengan Sekretariat Mahasiswa Timur Tengah (SMATT) Majlis Agama Islam Negeri Sembilan(MAINS).

Slot ceramah pertama telah disampaikan oleh Cikgu.Mohamad bin Aspari pada sebelah malam yang telah menerangkan bahawa Beruntungnya Pelajar Aliran Agama & Sains.Terpaku dengan kata-kata ckg mohamad… “You all semua beruntung kerana mendapat pendidikan agama dan sekaligus juga sains.Justeru,gunalah peluang yang ada ini dengan sebaiknya…”Selepas pembentangan slot dari Ckg Mohamad,para peserta diagihkan kepada kumpulan LDK.Riak muka peserta jelas kelihatan ceria dek kerana mendapat rakan-rakan serta akak dan abang fesi yang baru.

Program diteruskan ada hari yang kedua dengan slot ceramah oleh Abang Mohd Asri bin Mohd Jani di bawah tajuk Daya Kreativiti Belajar.Apa yang menariknya dalam slot ini adalah bagaimana cara beliau menarik perhatian peserta dengan menyuruh mereka bertutur dalam pelbagai bangsa.Tidak disangka-sangka,banyak juga bahasa yang boleh dituturkan oleh mereka.Antaranya,bahasa jepun,cina,tamil,arab dan ade juga yang dikatakan boleh bertutur dengan loghat kadazan..Benar kata Abg Asri.. “Parang yang tumpul jika diasah akan menjadi tajam,apakan lagi bakat terpendam mereka..”Seterusnya program diteruskan lagi dengan slot LDK1 yang bertajuk Diriku-Dirimu.Peserta diserahkan kepada fasilitator masing-masing.Slot LDK yang pertama ini berobjektifkan untuk mengikis rasa malu dikalangan peserta lelaki dan perempun bagi menghadapi dunia luar yang memerlukan keyakinan yang jitu untuk bercakap di khalayak ramai.

Seterusnya bagi slot petang itu pula,diteruskan lagi dengan slot ceramah dari Akak Sumayyah dari Universiti Malaya dibawah tajuk Cara Mencatat Nota.Selesai mendengar ceramah,peserta didedahkan dengan slot LDK2 di bawah tajuk DETA (Dengar & Tanya).Objektif slot ini adalah untuk mendedahkan peserta agar memberi tumpuan didalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Kepenatan dengan pelbagai slot dan LDK,mereka beriadah pada waktu petangnya.. pelbagai permainan yang dijalankan, antaranya Bom Negara dan tali tautan kasih. Sebenarnya jika dilihat dari sudut positif, bermain dapat menyihatkan badan serta melepaskan tension. Pepatah arab menyatakan akal yang cerdas pada badan yang cergas. Malamnya diskusi ilmiah telah diadakan. Apa yang menarik, ahli panelnya terdiri daripada adik-adik peserta program itu sendiri . Wah, Wah! Hebatnya adik-adik ini bercoleteh sampai seluruh dewan gamat engan diskusi mereka. Apa taknya diskusinya bertajuk ‘cinta remaja, salah siapa. Lelaki atau perempuan’. Akhirnya kemuncak aktiviti pada malam itu diadakan malam muhasabah. Untuk memujuk kembali kesedihan mereka, kami menyanyikan sebuah lagu yang bertajuk ‘ untukmu teman’. Mereka terharu gembira lalu menitikkan air mata jernih tulus dari hati mereka. Tika itu,aku teringat kata ibuku jika seseorang sedang marah, usah ditambah kemarahan itu dengan kata-kata yang menyakitkan hati tapi redakanlah ia dengan sebuah pujukan….

Keesokkannya,merupakan hari yang terakhir program siswa mentor. Slot LDK yang ketiga membincangkan tentang komunikasi. Para fasilitator diberi modul tentang cerita tipah dan joey. Kami membicangkan tentang siapa yang bersalah. Secara tak langsung , aktiviti ini membuatkan semua peserta mengeluarkan pendapat secara tak langsung menyuruh peserta berfikir fenomena dunia pada hari ini. Kemudian, pada jam 12.30 tengah hari telah diadakan majlis penutupan program siswa mentor..Saudari Fatin Syahira selaku pengerusi majlis telah mengelola majlis ini dengan sebaik mungkin.seharusnya, saat kemuncak tedapat sebuah slide show.Namun,bekalan eletrik yag terputus secara tiba-tiba mengecewakan kami. Majlis berakhir pada jam 1.30 petang.Lumrah alam,Setiap pertemuan pasti ada perpisahan.. “Duhai adik..usahlah tangisi perpisahan yang berlaku..berjanjilah dengan kami…belajar rajin-rajin..kuatkan semangat dan yakinkan diri adik-adik untuk berani berkata-kata dihadapan orang..Adik-adik..we are khalifah of ALLAH..Ada rezeki, kita bertemu semula..Mungkin pertemuan yang baru, adalah lebih bermakna bagi diri kita emua..Berjanji ye dengan akak..”Begitulah kata-kata terakhir yang diberikan oleh akak-akak fasilitator sebelum meninggalkan mereka….Selamat tinggal adik….

Fasilitator sukses

sukses...

kami pun sukses juga..

wajah gembira adik-adik..

kami sayang kakak..

aimin dan zaki bergembira sukses..

CATATAN FATIN&ZALEHA
Program Siswa Mentor ’09..6-8 Februari 2009

0 comments: